Het is nog niet zo lang geleden dat de verkenners van de Sint Paulustroep regelmatig in het straatbeeld van IJzendijke te zien waren.

Wekelijkse activiteiten op het terrein aan de Tivoli, Heitje voor een Karweitje, de Scoutingloterij, parkeerwachters tijdens de Folkoristische Dag, meewerken aan de opbouw van de Winteravond en noem maar op. Als er iets te doen was in het dorp, waren de verkenners er bij.

In 1916 bestaat Scouting al in IJzendijke. Bijna 100 jaar! Niet niks!

Van die hele oude groep weten we weinig meer. Wel weten we dat na de Tweede Wereldoorlog een verkennersgroep werd opgericht, de Sint Paulustroep. Rond 1953 verdwijnt deze groep uit beeld. Wel is er dan al een groep gidsen, meisjesverkenners om het zo maar te zeggen. Ook wordt in 1957 door de dominee een padvindersgroep opgericht. Padvinders vormden de neutrale tegenhanger van de katholieke verkenners. Deze groep, de Prins Mauritsgroep, bestaat tot 1964. In 1957 wordt ook de Sint Paulustroep heropgericht.

We hebben vanaf die tijd dus gidsen, padvinders en verkenners in IJzendijke. Later komen daar ook kabouters en welpen bij, de jongere variant van de gidsen en verkenners.

In de loop van de tijd verdwijnen de padvinders, gidsen, kabouters en welpen weer uit beeld, maar de verkenners blijven.

In 1973 gaan de Katholieke Verkenners op in het neutrale Scouting Nederland.

In 1988 wordt in IJzendijke besloten om ook meisjes tot de verkenners toe te laten en een jaar later komt er ook weer een welpengroep. Bovendien gemengd deze keer. Eigenlijk zijn al die groepen scouts die IJzendijke in het verleden kende, padvinders, verkenners, welpen en gidsen dan weer herenigd in de Sint Paulustroep. Ondanks dat er dan al lang geen sprake meer is van katholieke verkenners, wordt de naam Sint Paulustroep gehandhaafd.

Op dit moment is het rustig op het Scoutingterrein. Het ledenaantal is teruggelopen. Maar als je bovenstaande leest, heeft de verkennerij in IJzendijke wel vaker ups en downs gekend, waarbij, voor degenen die de groep wat beter hebben leren kennen, vooral de ups de boventoon voerden.

Maar een kleine groep, of om het op zijn ‘verkenners’ te zeggen, troep, betekent, dat het moeilijk is om een aantal activiteiten uit te voeren.

Daarom wil de Sint Paulustroep zich meer en meer richten op activiteiten voor het hele dorp. Hierover zal met enige regelmaat op deze website en op de Facebook pagina van de Sint Paulustroep nieuwe berichten verschijnen.